- Kategória: LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA
Liečebná pedagogika je vedný odbor ktorému patrí priestor medzi všeobecnou, špeciálnou pedagogikou a hraničnými medicínskymi, psychologickými a sociálnymi odbornými vedami.
Orientuje sa na terapeuticko-edukačnú pomoc tým jedincom, ktorí zaostávajú za svojimi možnosťami, majú poruchy vývinu alebo správania, ktorí pre svoje postihnutie, ochorenie alebo jeho následky nie sú schopní viesť veku primeraný spôsob života. Táto pomoc spočíva v podpore kompetencií jednotlivca orientovať sa, rozhodovať, vytvárať vzťahy, komunikovať, nachádzať význam, prijať a realizovať hodnoty.
Uskutočňuje sa v rámci tréningov a programov s terapeuticko-edukačným využívaním rozvíjajúcich, kreatívnych, sebarealizačných a sebaobslužných činností. Ide o bazálnu a senzomotorickú stimuláciu, korekciu, reedukáciu individuálnu edukáciu, psychosociálnu rehabilitáciu, krízovú intervenciu a sprevádzanie.
Má pevné miesto v modernej starostlivosti o znevýhodnených jednotlivcov v každom veku. Jej význam rastie so spoločenskou potrebou odborníkov v oblasti včasnej diagnostiky a terapie, prevencie a terapie porúch vývinu a správania, inkluzívneho vzdelávania a edukácie, deti a mládeže s postihnutiami a ochoreniami, ako aj potrebami komplexnej a komunitnej rehabilitácie a poradenstva.
Absolventi študijného odboru liečebná pedagogika sú spôsobilí vykonávať svoju profesiu: Bc. Liečebný pedagóg – asistent – 1. Stupeň . Mgr. Liečebný pedagóg 2.stupeň. Liečebný pedagóg PhD - 3.stupeň
Zdravotnú starostlivosť liečební pedagógovia poskytujú na pracoviskách nemocníc a oddelení pre deti a dorast, dospelých, seniorov v rámci psychiatrických, neurologických, interných, pediatrických a onkologických v tímoch s odbornými lekármi, psychológmi, logopédmi, fyzioterapeutmi, pedagógmi. Zameriavajú sa na prevenciu vzniku civilizačných ochorení, na zníženie stresových záťaží, riešenie psychotraumatických situácii. Poskytujú špecializovanú ambulantnú starostlivosť.
V individuálnej a skupinovej terapeutickovýchovnej intervencii využívajú špeciálne formy, metódy a prostiedky arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, psychomotorickej, činnostnej a hrovej terapie, hippoterapie, animoterapie a bioofeedcku.